Fama Fraternitatis - 1614

Wiewohl wir nun wohl wissen, daß es umb ein ziemliches noch nicht an dem, da wieder unserm Verlangen oder auch anderer Hoffnung mit allgemeiner Reformation divini et humani, solle genug geschehen, ist es doch nicht unbillich, daß, ehe die Sonne auffgehet, sie zuvor ein HELL oder dunkel liecht in den Himmel bringt und unter dessen etliche wenige, die sich werden angeben, zusammen tretten, unsere Fraternitet mit der Zahl und Ansehen des gewünschten und von Fr.R.C. fürgeschriebenen Philosophischen Canons, einen glücklichen Anfang machen oder ja in unserer Schätz (die uns nimmermehr aufgehen können) mit uns in Demut und Liebe genießen die Mühsamkeit dieser Welt überzuckern und in den Wunderwerken Gottes nicht also blind umbgehen.

Vi vet dock att det enligt vår åstundan och andras förväntningar efter någon tid kommer en allmän reformation av både gudomliga och mänskliga ting. Ty innan solen går upp, upplyses himlen av
MORGONRODNADENS ljus. I väntan på denna reformation församlas några få som med sitt antal skall utöka vårt brödraskap, höja dess anseende och stärka dess förhoppningar och ge de av Fr.R.C. föreskrivna Filosofiska Canons en lycklig begynnelse. I all ödmjukhet och kärlek skall dessa nytillkomna tillsammans med oss dela våra skatter, som aldrig skall förgås, och så lindra denna världens möda och inte längre vandra ovetande om kunskapen om Guds underbara verk.

Howbeit we know after a time there will now be a general reformation, both of divine and humane things, according to our desire, and the expectation of others: for it is fitting, that before the rising of the Sun, there should appear and break forth AURORA, or some clearness, or divine light in the sky; and so in the mean time some few, which shall give their names, may joyn together, thereby to increase the number and respect of our Fraternity, and make a happy and wished for beginning of our Philosophical Canons, prescribed to us by our brother R.C. and be partakers with us of our treasures (which never can fail or be wasted) in all humility, and love to be eased of this worlds labor, and not walk so blindly in the knowledge of the wonderful works of God.

Definition

Det brittiska ordenssällskapet Hermetic Order of the Golden Dawn och den tyska Frimurarlogen L'Aurore Naissante, vilket grundades i London 1888 respektive Frankfurt-am-Main 1807, delade på samma hebreiska namn Chevrah Zerach Bequr Aur, förevisat i gyllene gult vid bloggens huvud, vilket ordagrannt kan översättas till “Stigande Gryningsljusets Sällskap”. Denna tyska Rosenkorsiska Frimurarloge i Frankfurt, vilket måste anses vara det ursprungliga modertemplet till GOLDEN DAWN, kallade sig på tyska även Loge sur Aufgehenden Morgenröthe, vilket kan översättas till “Gryende Morgonrodnadens Loge”. Detta skiljer sig åt från den engelska seden att översätta orden Bequr Aur till “Golden Dawn” eller “Gyllene Gryningen”. Med anledning av Rosenkorstraditionens tyska ursprung är en mer korrekt översättning av Bequr Aur, genom franskans L'Aurore Naissante och tyskans Aufgehenden Morgenröthe, inget annat än GRYENDE MORGONRODNADEN. Denna hänvisning till ett stigande gryningsljus, morgonrodnad eller aurora är en klar hänvisning till den allmäna reformationen omnämnt i det ovan citerade stycket från Fama Fraternitatis. Denna blogg har dock valt att behålla den försvenskade anglo-saxiska termen GYLLENE GRYNINGEN för att denna, invand som den är, lättare associeras med den Rosenkorsiska tradition som här ämnas att framställas.

Licht, Leben, Liebe

fredag 1 augusti 2008

The Rosicrucian myth of Ormus

o

The story of Ormus is a legend that originated in the early stages of the Gold- und Rosenkreutz Orden (Golden and Rosy Cross order) in 18th century Germany. The legend states that the Rosicrucian order was created when a Alexandrian Gnostic sage, priest of Serapis and mage of Egypt named Ormus and his six followers were converted to Christianity by Mark, one of Jesus' disciples. From this conversion, Rosicrucianism was supposedly born, in the year 46 CE in Alexandria, Egypt, fusing early Christianity with Egyptian Hermetic mysteries.

This legend can also be found in the Memphis and Misraïm Masonic system. The Masonic historian E.J. Marconis de Negre (which supposedly founded the Misraïm-Memphis Rite together with his father Gabriel M. Marconis) says the following regarding Ormus in his "Brief History of Masonry" from 1849:

"About the same time [46 CE] the Essenes and other Jews founded a school of science according to Solomon's teaching and joined Ormus. The fol­lowers of Ormus, up to 1118, were the only trustees of the ancient doctrines of Egypt, purified, of course, by Christianity and the teachings of Solomon. These doctrines they communicated to the Templars. They were in consequence known under the name of 'Knights of Palestine' or 'Brethren of the Rosy Cross of the Orient'."

This writer had an earlier source in Baron de Westerode, who almost wrote the same ting in 1784. He called the early society "the Society of Ormus", which, according to Westerode, was joined by groups like the Essenes of Palestine and the Theraputae of the Thebaid Tradition. He also claims that the society was called "The Sages of Light" by the members, to which Ormus gave a red cross as a decoration.

So its easy to detect a clear Templar connection with Rosicrucianism here, which was supposed to adopt the same symbol, a notion which also were held by the French Alchemical society F.A.R+C. (Freres Aines de la Rose Croix) of Roger Caro.

If I recall the story correctly, the desciples of Ormus were supposed to split up after his death into several societies (perhaps that accounts for the many names of the society?), most of them over time developing corrupt teachings. Only a few of them were supposed to remain true to the spirit of Rosicrucianism (three if I'm not mistaken), when they came into contact with the crusaders and later was supposed to inspire the Knight Templars organisation.

S∴R∴

Inga kommentarer: