Boken är utgången från förlaget men är relativt lätt att få tag på i antikvariat. Här är all nödvändig information för vidare efterforskning i ämnet:
Bokens titel: Psi-Spåret - En studie av ett grundläggande
psi-fenomen.Författare: Göte Andersson.Förlag: Nyköpings Tvärvetenskapliga Bokförening.Utgivningsår: 1994.ISBN: 91-970972-8-4.
Problemet med paranormala fenomen som psi-spåret är att det inte finns några kända redskap eller instrument som används inom den etablerade vetenskapen som kan se eller kvantifiera dessa immateriella fenomen, av den enkla anledningen att de inte är materiella. Erkänner man inget annat än dessa materiella redskap så kommer man aldrig acceptera några som helst paranormala fenomen eftersom de inte går att mäta. Men om man ändå vill studera fenomen såsom "psi-spåret" är man tvungen att förlita sig på ett annat redskap; människan. Problemet med människan är att det inte är ett fulländat redskap, tyvärr, men det är det enda vi har för att erhålla kunskap om det paranormala och om andliga dimensioner. Så därför är man tvungen att ta till slagrutemän i fallet med experimenten med psi-spåret. Man behöver då i så fall acceptera att slagruta fungerar. Gör man inte det kan man helt ignorera boken jag har refererat till ovan.
Kritik har naturligtvis framförts mot denna metods giltighet, bl.a. av Jesper Jerkert. James Randi, mannen som har tagit på sig en livsuppgift att avslöja allehanda charlataner inom de ockulta konsterna, utförde ett idag klassiskt experiment med slagrutemän i Australien för några decennier sedan.
Faktum är att man i experimentet från filmen faktiskt kom fram till slutsatsen att det var 20% av slagrutemännen som hade korrekta avläsningar av rinnande vatten. Detta är inte helt övetygande men ändå över den statistiska slumpen på 10% som det refererades till i filmen. Man kan dock med rätta fråga sig varför Randi och hans personal inte belyste dessa siffror mera utan endast betonade det totala medelvärdet? Denna typen av blinda fläckar är ganska så typiska i dessa sammanhang och bekräftar endast tesen om forskaren som medskapare av sitt forskningsresultat.
Annan tankeväckande kritik som framförs mot slagrutan är att med tanke på hur mycket vattenkällor som finns i Sverige så anses det vara relativt lätt att med ren slump hitta vatten. Dock utesluter inte detta att slagruta faktiskt fungerar med vissa känsliga personer. Jag tycker fortfarande att det är intressant att det just var vatten som James Randis experiment hade bäst utslag på. Jag är nämligen övertygad om att vatten är bland de mest ledande och lagrande fysiska materialen. Detta bekräftas bl.a. av homeopatin, men även av den japanske forskaren Masaru Emotos experiment på iskristaller och hur de påverkas av yttre faktorer och mänskliga tankar, etc. Rimligtvis borde ytliga ådror få slagrutan att reagera starkare.
Sedan erkänner jag naturligtvis den ideomotoriska effekten såsom en förklaringsmodell för många av dessa fenomen. Jag är även medveten om att slagrutan av sorten "Y" är lätt att få att svänga med små rörelser. Men det syns ganska tydligt eftersom klykan "tänjs" eller blir böjd. Vad som sedan i sin tur påverkar det undermedvetna till dessa rörelser är ju omdiskutabelt. Jag kommer dock så väl ihåg att min far höll i klykan med ett fast grepp och höll sina händer helt stilla. Jag minns så tydligt att klykan själv föreföll dras nedåt mot marken. Det som dock är så anmärkningsvärt är att barken lossnade från klykan vilket bekräftar att klykan slets i hans händer som om den hade en egen kraft. Så den ideomotoriska effekten känns mer långsökt rent logiskt jämfört med tanken att det faktiskt var en kraft som påverkade grenen.
Nu kanske läsaren undrar vad allt detta har att göra med Golden Dawn och den Rosenkorsiska Traditionen. En hel del faktiskt. För att börja med psi-spåret så anser man inom Golden Dawn att ett tankespår kan lämna auran (eller ”förnimmelsesfären”) i samband med ”astrala resor”, dvs. när man ”skådar in i andevisionen” (eng. "scrying in the spirit vision") genom vissa symboler som korresponderar med vissa existensplan. Tankestrålen representerar då olika grader av projektion, och i vissa gynnsamma situationer kan en avbild av auran formuleras i andra sidan av tankestrålen vilket resulterar i genuin astralprojektion, det som kallas för ”färdande i andevisioinen” (eng. "travelling in the spirit vision").
Utöver detta så verkar psi-spåret bekräfta att man med tankens kraft kan ladda ett föremål, exempelvis en talisman. Talismanisk magi utgör en viktig ingrediens inom Golden Dawns magiska system. Exempelvis ”konsekrerar” magikern sina verktyg eller redskap som denne använder i det rituella magiska utövandet.
Sedan är det ett faktum att man inom R.R. et A.C. (Golden Dawns Inre Orden) även brukade sig av vissa klassiska divinationstekniker såsom ”vandrande bord”, skådande i kristallkula samt pendel. Den sistnämnda kallas ”the ring and the disc” och brukar sig av en cirkulär karta med syboler, bl.a. hebreiska bokstäver och allt som korresponderas med dessa (inklusive färger), över vilket man håller en speciellt konstruerad ring suspenderad från en tråd (se illustrationen nedan). Pendel är en teknik som är snarlik slagruta i det att den ideomotoriska effekten brukas för att få svar som erhålls från de klärvoajanta förmågorna hos utövaren.
Avslutningingsvis vill jag problematisera den ideomotoriska effektens innersta väsen i samband med bruket av pendel. Man kan konstatera att det i de flesta fall handlar om omedvetna små muskelrörelser som får pendeln att svänga. Men vad är det som påverkar det omedvetna i sin tur? Inom den ockulta läran kallas det omedvetna för det subjektiva sinnet eller det undermedvetna. Det undermedvetna förmedlar sina intryck om omvärlden som det erhåller av sinnena vidare till det jag-medvetna, dvs. det vakna jagmedvetandet - ”jaget”. Men förutom att förmedla den yttre världen för oss, förmedlar den även paranormala, översinnliga och andliga ”intryck”.
Många översinnliga intryck och klärvoajans tillhör det omedvetna eller det undermedvetna, men den sanna intuitionen sägs kunna härledas från en tredje instans i psyket kallat det övermedvetna, en del av det mänskliga själslivet som även erkänns av diverse transpersonella psykologiska skolor. Inom den Jungianska skolan motsvarar detta det kollektiva omedvetna. Inom detta finns Självet eller Det Högre Jaget såsom en psykisk instans, vilket motsvarar ”jaget” i det jag-medvetna, bortsett från att den senare är en blek återspegling av det övermedvetnas ”Jag”. Sålunda kan i ljuset av denna ockulta lära pendeln visa vägen till dels klärvoajanta sidor i det undermedvetna men även till intuitiva källor i det innersta hos människan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar