Jag skulle vilja ge en varning till alla seriösa studenter av Golden Dawn-traditionen, ty det slår mig vid jämförelsen av originaldokument, både från det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn, och dess avläggare Rosicrucian Order of the Alpha et Omega och Stella Matutina, att så gott som alla dokument publicerade i de två monumentala verken av Dr. Israel Regardie, The Golden Dawn: An account of the teaching, rites and ceremonies of the Hermetic Order of the Golden Dawn (utgiven av Lwewellyn i olika utgåvor och upplagor, senast 2002) och The Complete Golden Dawn System of Magic (utgiven av New Falcon Publications), innehåller fel i textmassan i större eller mindre grad.
o
Orsaken till denna höga andel fel i texten är det faktum att man inom det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn och dess båda avläggare följde den gamla och traditionella principen att alla dokument skulle kopieras för hand av de invigda. Cancellarien i varje Tempel (den som ansvarade för dess dokumentsamling) hade som ansvar att skicka ut numrerade lånekopior som skulle sändas tillbaka inom en viss begränsad tid, tillräcklig för att kunna kopiera dessa för eget bruk.
o
Det positiva med detta förfarande var naturligtvis den pedagogiska aspekten vid inlärningen av materialet. Det negativa var förstås att privata transkriptioner hade en förmåga att låta oupptäckta felaktigheter slinka in. Med åren och i och med expansionen av Orden över flera Tempel och kontinenter, började man låta kopior av kopior cirkulera som låneexemplar. Detta blev i synnerhet ett faktum i de schismerande grupperna efter brytningen med MacGregor Mathers, mest notabelt Stella Matutina. Generellt sätt är kopior av originaldokument inom Mathers Alpha et Omega mer tillförlitliga.
o
Av någon anledning har Israel Regardie, i synnerhet vid sammanställningen av Llewellyn-utgåvan, varit tvungen att förlita sig på mycket bristfälligt material. Dessutom har Regardie i flera fall tagit sig stora friheter med texterna i detta sitt tidiga verk; stuvat om i texterna och blandat ursprungliga meningar och stycken med sina egna ord. Dessutom har han i flera fall varit slarvig i transkriptionen (överföringen av texten från det handskrivna originaldokumentet till bokens maskinskrivna manuskript) och osett låtit fel krypa in. Men även i den senare New Falcon-utgåvan har det krypit in fel här och där. Vissa texter har så stora fel i transkriptionen att innebörden av vissa meningar har fått en helt annan betydelse. Men detta begränsar sig inte endast till äldre litteratur utan även till moderna publikationer hos våra samtida författare. De flesta av dem baserar sina skrifter på redan publicerat material medans en och annan, i ännu värre och bedräglig omfattning, försöker få allmänheten att tro att deras egensinnigt producerade material baserar sig på äldre och ännu opublicerat G∴D∴, S∴M∴ eller A+O material, eller ännu värre på en "muntlig tradition" hos någon av dessa av högst godtycklig och tveksam art.
o
Orsaken till denna höga andel fel i texten är det faktum att man inom det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn och dess båda avläggare följde den gamla och traditionella principen att alla dokument skulle kopieras för hand av de invigda. Cancellarien i varje Tempel (den som ansvarade för dess dokumentsamling) hade som ansvar att skicka ut numrerade lånekopior som skulle sändas tillbaka inom en viss begränsad tid, tillräcklig för att kunna kopiera dessa för eget bruk.
o
Det positiva med detta förfarande var naturligtvis den pedagogiska aspekten vid inlärningen av materialet. Det negativa var förstås att privata transkriptioner hade en förmåga att låta oupptäckta felaktigheter slinka in. Med åren och i och med expansionen av Orden över flera Tempel och kontinenter, började man låta kopior av kopior cirkulera som låneexemplar. Detta blev i synnerhet ett faktum i de schismerande grupperna efter brytningen med MacGregor Mathers, mest notabelt Stella Matutina. Generellt sätt är kopior av originaldokument inom Mathers Alpha et Omega mer tillförlitliga.
o
Av någon anledning har Israel Regardie, i synnerhet vid sammanställningen av Llewellyn-utgåvan, varit tvungen att förlita sig på mycket bristfälligt material. Dessutom har Regardie i flera fall tagit sig stora friheter med texterna i detta sitt tidiga verk; stuvat om i texterna och blandat ursprungliga meningar och stycken med sina egna ord. Dessutom har han i flera fall varit slarvig i transkriptionen (överföringen av texten från det handskrivna originaldokumentet till bokens maskinskrivna manuskript) och osett låtit fel krypa in. Men även i den senare New Falcon-utgåvan har det krypit in fel här och där. Vissa texter har så stora fel i transkriptionen att innebörden av vissa meningar har fått en helt annan betydelse. Men detta begränsar sig inte endast till äldre litteratur utan även till moderna publikationer hos våra samtida författare. De flesta av dem baserar sina skrifter på redan publicerat material medans en och annan, i ännu värre och bedräglig omfattning, försöker få allmänheten att tro att deras egensinnigt producerade material baserar sig på äldre och ännu opublicerat G∴D∴, S∴M∴ eller A+O material, eller ännu värre på en "muntlig tradition" hos någon av dessa av högst godtycklig och tveksam art.
o
Detta är en allvarlig situation och bör beaktas av alla studenter av denna vördnadsvärdiga tradition som har valt att följa denna väg på egen hand. Det finns således inga garantier vid studier av publicerad litteratur. Personligen rekommenderar jag den seriöse studenten att inte lägga för stor vikt vid denna typ av profanerat material.
o
Den enda säkra och garanterade metoden i studier av Golden Dawn-traditionen är att jämföra olika originaldokument perenniellt över de olika sidogrenarna och från olika decennier; Alpha et Omega och Stella Matutina. Detta är dock en omöjlig uppgift för den vanlige studenten. Det mesta av detta originella material, härstammat från olika autentiska och historiska Tempel, finns endast i privata samlingar.
o
Dock är det så att dagens genuina arvtagare till Golden Dawn-traditionen besitter ganska så omfattande dokumentsamlingar, antingen från det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn eller dess avläggare Alpha et Omega eller Stella Matutina, beroende på vilken härkomst de har till någon av dessa grenar. Det finns naturligtvis Tempel som helt baserar sina studier på det publicerade materialet av Regardie, så i detta fallet blir studenten föga behjälpt i jämförelse med att studera på egen hand.
o
Sålunda är det enda botemedlet mot denna hopplösa situation med det publicerade materialet en genuin invigning i någon av de relativt autentiska Tempel som faktiskt existerar i denna pleroma som utgörs av dagens Golden Dawn-samhälle. Som svensk har du goda möjligheter att komma i kontakt med ett sådant instruerande Tempel. Så välj med omsorg och urskillning!
o
S.R.
o
Den enda säkra och garanterade metoden i studier av Golden Dawn-traditionen är att jämföra olika originaldokument perenniellt över de olika sidogrenarna och från olika decennier; Alpha et Omega och Stella Matutina. Detta är dock en omöjlig uppgift för den vanlige studenten. Det mesta av detta originella material, härstammat från olika autentiska och historiska Tempel, finns endast i privata samlingar.
o
Dock är det så att dagens genuina arvtagare till Golden Dawn-traditionen besitter ganska så omfattande dokumentsamlingar, antingen från det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn eller dess avläggare Alpha et Omega eller Stella Matutina, beroende på vilken härkomst de har till någon av dessa grenar. Det finns naturligtvis Tempel som helt baserar sina studier på det publicerade materialet av Regardie, så i detta fallet blir studenten föga behjälpt i jämförelse med att studera på egen hand.
o
Sålunda är det enda botemedlet mot denna hopplösa situation med det publicerade materialet en genuin invigning i någon av de relativt autentiska Tempel som faktiskt existerar i denna pleroma som utgörs av dagens Golden Dawn-samhälle. Som svensk har du goda möjligheter att komma i kontakt med ett sådant instruerande Tempel. Så välj med omsorg och urskillning!
o
S.R.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar