Jag är personligen övertygad om att det finns mer till denna världen än vad som möter de fem fysiska sinnena, översinnliga plan som hör till samma natur som medvetandets stoff.
En blogg av Sincerus Renatus (S∴R∴) om Hermetic Order of the Golden Dawn (H∴O∴G∴D∴), Ordo Rosae Rubeae et Aureae Crucis (R.R. et A.C.), Västerländska Mysterietraditionen, Rosenkorstraditionen (R+C), Hermeticism, Alkemi, Tantra, Teurgi, Qabalah, Tarot, Ceremoniell Magi, Hedendom, Esoterisk Kristendom, Mystik, Frimureri, Traditionalism, Perennialism, Filosofi, Psykologi, Egyptologi, Myter och Religion.
onsdag 30 juli 2008
Vem äger sanningen?
Jag är personligen övertygad om att det finns mer till denna världen än vad som möter de fem fysiska sinnena, översinnliga plan som hör till samma natur som medvetandets stoff.
lördag 26 juli 2008
En Hemligheternas Hemlighet
Jag måste erkänna att jag känner mig kluven att skriva om detta ämne, de högre hermetiska mysterierna. Såsom traditionalist har jag alltid motsatt mig det öppna deklarandet av den sanna innebörden av Den Inre Alkemin. Detta även när min egen Orden valde att öppet avslöja naturen hos Materia Prima (den mänskliga kroppen) och Den Hemliga Elden (kärlek och sexualitet).
Det samma gäller en annan aspekt av de högre hermetiska mysterierna som går under namnet Arcana Arcanorum. Innan sekelskiftet var det nästan ingen som visste någonting om detta ämne, ännu mindre diskuterade detta utanför de initierades cirklar. Det var definitivt inget ämne man kunde läsa om varken i utgiven litteratur eller på internet.
Jag själv stötte på detta begrepp första gången mot slutet av 1990-talet när min lärare i den Orden jag är involverad i upplyste oss initerade om det. Jag gjorde inte så stor sak av det, eftersom jag hade en massa annat att bearbeta i min egen initiatoriska process, men någon annan av oss kunde inte släppa detta namn ur sinnet, ett namn som genast väcker associationer om någon fruktansvärd hemlighet. Eftersom vår lärare inte ville avslöja innebörden av Arcanans natur så började denne mest briljante av oss initierade att göra eftersökningar på egen hand, efter de ledtrådar han hade erhållit av Ordens högsta initierade. Till slut kom vår, av oss alla älskade, Frater över ”något” och inget var längre som det hade varit, varken han själv eller vi andra. Vår Orden hade för all framtid förlorat sin oskuld.
Kraften i detta hemliga system går inte att underskatta; det kräver sin man att behärska. Arcanan utgör inte en del av de Högsta Hermetiska Mysterierna utan anledning. Endast de högst initierade fick i fordom tillgång till dess formel för alkemi. Men genom ett ödets nyck gavs dessa hemligheter åt detta bräckliga kärl, denne lysande men oslipade diamant. Snart började denne unge och förhållandevis oerfarne Frater hålla offentliga föredrag om Arcana Arcanorum och den Inre Alkemins natur, något som aldrig innan hade diskuterats inför en allmän publik. Efter att ha ställts inför ett ultimatum på grund av sitt svek valde denna Frater att gå sin egen väg. Han grundade sedermera sitt eget ordenssällskap och har med tiden skapat sig en stor ryktbarhet. Stenen har slipats och lyser nu som aldrig förr. Hans bedrifter är inte minst sagt imponerade och vittnar om mysteriernas potential att omdana den mest ömkansvärda av karaktärer till att bli den starkaste av solar på Golden Dawn-himmelen.
Vad är då denna Arcana Arcanorum? Om jag skall vara ärlig så vet jag inte riktigt. Jag har inte erhållit en lika stor nåd och ansetts vara lika värdig som min forne Frater att erhålla dessa mysterier. Jag har erhållit något av De Högsta Hermetiska Mysterierna och praktiserar den Inre Alkemins mindre cirkulation, men mer än så vet jag inte och är därför inte rätt person att göra någon jämförelse. Och hade jag vetat något så skulle jag ändå inte ha yppat det eftersom min tystnadsförpliktelse förhindrar mig till detta (något som min Frater själv i sin arrogans hade svårt att inse). Därför så tänker jag endast återge det som redan finns utgivet och lätt åtkomligt på internet. Jag tänker dock avhålla mig från att presentera några detaljer i operationen då ansvarsbördan lika väl hade hamnat på mig; det finns en avsikt varför dessa mysterier måste vara helgade från de profanas insyn.
Därför tänker jag avhålla mig från att referera till några källor då jag inte vill uppmuntra någon att göra efterforskning i detta ämne. Undantaget är den svenska forskaren om Rosenkorstraditionen Susanna Åkerman för vilket jag har att tacka för informationen om kopplingen mellan Thesaurus Thesaurorum, Fratres Roseae et Aureae Crucis i Neaples och Porta Magica i Rom.
Anledningen till varför jag ändå känner mig manad att ta upp detta känsliga ämne är att det har blivit något av en hype idag inom Golden Dawn-samhället att öppet diskutera denna Arcana Arcanorum utan och innan, i kölvattnet på denne svenske proponent och hans initiativ till att profanera mysterierna. Vissa Golden Dawn-organisationer har vidare valt att integrera Arcanan i sina högsta grader. Man får lätt känslan av att Hemligheternas Hemlighet sprids vidare utan någon större urskillning och att den även har lagts i händerna på historiker som inte hyser någon som helst respekt inför mysteriernas integritet.
Tack och lov innehåller Arcanan endast en rest eller skugga av hela Den Hermetiska Inre Läran; låt det därför inte råda någon tvekan om att någon större skada inte är skedd. Det fullständiga systemet av Inre Alkemi kommer för alltid att höra till de högst invigdas domän. Min ambition är sålunda att försöka bena upp detta komplicerade ämne och ställa det i ett nytt sammanhang.
Låt oss först behandla vad andra har sagt angående denna Arcana. Den första offentliga referensen till något som liknar Arcanan finns i den rosenkorsiska skriften Thesaurus Thesaurorum A Fraternitate Rosae et Aureae Crucis Testamento. Denna skrift var daterad till 1580 men en del historiker anser att det nog snarare gavs ut 1680. Detta oaktat så har vi här den tidigaste referensen till R. et A.C., dvs. det tyska Gold- und Rosenkreutz Orden, som med minst 30 (och kanske 130) år förekom Samuel Richters (Sincerus Renatus’) skrift Die wahrhafte und volkommene Bereitung des Philosophischen Steins der Brüderschaft aus dem Orden des Gülden- und Rosen-Creutzes.
Det som talar för att 1580 är det riktiga årtalet är att det finns tecken på att en fransk loge tillhörande Aureae Crucis Fraternitatis existerade så tidigt som 1624, vilket erinrar om Samuel Richter och hans påstående att brödraskapet ursprungligen bestod av två avdelningar, rosenkorsets respektive gyllene korsets brödraskap; namnet ”Gyllene- och Rosenkorsets Orden” antyder om att dessa två avdelningar från första början verkade under ett och samma tak och härstammade ur samma källa.
Min lärare beskrev Thesaurus Thesaurorum som en ”alkemistisk kokbok”. Detta är en korrekt beskrivning. Det finns en italiensk översättning av denna, dock ej fullständig. Original-kopior i latin finns i diverse tysktalande bibliotek. Ursprunget är med största sannolikhet tyskt.
Vissa historiker antar dock att Thesaurus Thesaurorum härstammar från en grupp i Neaples (ett stad vi snart skall återvända till) med samma namn som det tyska R. et A.C., grundad 1678. År 1680 byggdes Porta Magica i Rom med Henricus Madathanus symbol från Aureum saeculum redivivum 1622 (jämför illustration nedan med den som inleder denna essä). Samma symbol av Madathanus kröner dessutom den berömda skriften Geheime Figuren der Rosenkreuzer, utgivet år 1785 av den tyska avdelningen av detta brödraskap.
Det intressanta är att denna senare tyska skrift även omnämner namnet Arcana Arcanorum. Joannis de Monte Hermetis gav i Tyskland vidare ut en kommentar på Madathanus år 1680, dvs. samma år som Porta Magica byggdes, med titeln Explicatio Centri in Trigono Centri per Somnium – Das ist: Erläuterung dess Hermetischen Güldenen Fluss. Det intressanta här är att det även finns en referens till Gyllene Skinnet (Güldenen Fluss) på Porta Magica i Rom. Detta erinrar om Johannes Helmond som i sin bok Alchemy Unveiled härleder Gold- und Rosenkretuz till en ”Gyllene Skinnets Orden” från 1429.
Henricus Madathanus var pseudonymen för den tyske alkemisten Adrian von Mynsicht vilket titulerade sig såsom ”frater aureae crucis”. Det sägs att Porta Magica byggdes för åminnelsen av en transmutation som hade fullbordats av en alkemist i Drottning Christinas hov i Rom.
Porta Magica i Rom
Vissa vill gärna dra den förhastade slutsatsen att R. et A.C. har ett italienskt ursprung, trots att det samtidigt finns så starka kopplingar till Tyskland i monument såsom Porta Magica och Madathanus. En annan tysk alkemist, Michael Maïer, använde titeln Arcana Arcanissima till sin första bok redan så tidigt som 1614, samma år då Fama Fraternitatis gavs ut i Tyskland. Låt det inte råda någon tvekan om att R+C traditionen föddes ur den tyska myllan.
Men ordet Arcana Acranorum associeras främst med Alessandro Cagliostro, en pseudonym för den italienska lyckosökaren Giuseppe Balsamo. Man vet att Cagliostro gjorde omfattande resor till tyskland under 1779, efter den allmänna reformationen av R. et A.C. år 1777. Det är inte helt otroligt att han anförtroddes Acanan av samma källa som anförtrodde De Högre Hermetiska Mysterierna till det tyska R. et A.C. (och drygt 100 år senare till det engelska R.R. et A.C.). Han måste ha mött en hel del invigda i Gold- und Rosenkretuz och må ha introducerats till dess högsta och hemliga mästare.
Det finns de som menar att Cagliostro även reste till Sverige och påstås ha grundat en Gold- und Rosenkretuz-loge här, något som jag finner som föga troligt (även om det naturligtvis inte kan uteslutas helt). Jag ifrågasätter inte möjligheten av existensen av en R. et A.C. loge i Sverige, men att den skulle ha grundats av Cagliostro är att dra saker en aning för långt. Det finns andra tyska medlemmar av Gold- und Rosenkreutz som också besökte Sverige, vilket lika gärna eller mer troligt kunde ha axlat manteln till att lägga grunden för den svenska R. et A.C. logen.
Man vet dock att Cagliostro efter sin resa i Tyskland reste till Neaples år 1783 och där lade grunden för vad som idag associeras med Arcana Arcanorum, vilket troligvis var frukten av hans möte med de tyska Rosenkorsarna. Det finns flera aspekter av Cagliostros verk som är mycket likt det som presenteras i Thesaurus Thesaurorum, i synnerhet en alkemistisk reträtt och odödighetslära kallad ”karantän” som omfattar en cykel om 40 dygn varmed studenten med hjälp av en frater eller soror underkastar sig en strikt diet och regelbundet intagande av ett Materia Prima och visst bruk av morgondagg samt blod, tekniker som var populära i Gold- und Rosenkreutz.
En annan och inledande Teurgisk ”karantän” om 40 dygn utföres tillsammans med 12 andra fratres och sorores vilket bitvis bär drag av den magiska och qabalistiska operation som finns att finna i S.L. MacGregor Mathers översättning av The Book of Sacred Magic of Abramelin the Mage, vilket sysselsätter sig med erhållandet av ”kunskapen och konversationen med Den Helige Skyddsängeln”. Dess titel är ”Hur man erhåller pentagonen och blir moraliskt fulländad” och ämnade att bearbeta den initierades ”lysande kropp” för att bättre kunna tillgodogöra sig instruktionerna angående den andra och alkemistiska ”karantänen”. Det var endast initierade som hade erhållit Mästergraden i Misraïm-riten som av Cagliostro kunde ta del av instruktionerna angående de två ”karantänerna”. Många vill gärna koppla dessa till Arcanan själv.
Det har därför hävdats att Den Inre Alkemin som lärdes ut i Gold- und Rosenkretuz (R. et A.C.) var snarlik den i Cagliostros Arcana Arcanorum. Med tanke på alla dessa kopplingar som har redovisats ovan är det inte konstigt att vissa har dragit denna slutsats.
När man studerar detta ämne lite närmare blir man dock ganska förvirrad. Olika källor pekar åt olika håll. De kan kategoriseras in under tre huvudsakliga rubriker:
a) Teurgiska tekniker som syftar till att åkalla Den Helige Skyddsängeln.
b) Laboratoriealkemistiska tekniker att framställa De Vises Sten ur Den Svarta Draken (eller Grå Vargen) som Materia Prima, dvs. Antimon.
c) Inre Alkemistiska tekniker att framställa De Vises Sten och en ”lysande kropp”.
Faktum är att det existerar minst 15 olika Arcanor Arcanorum därute, alla bevarade inom Det Egyptiska Frimureriet (också det skapat av Cagliostro), även kallat Misraïm-riten, varav endast ett är av den äkta varan. Situationen har varit såsom sådant inom Misraïm att många Loger har varit i avsaknad av Arcana Arcanorum. Av denna anledning har egna versioner helt enkelt skapats vilka ganska så drastiskt avviker från den egentliga Arcanan.
Det är intressant att notera att det enda ordenssällskap som har arbetat med Misraïm-riten i Sverige sedan 1980-talet, Merlinorden, inte började referera till Arcana Arcanorum på sin hemsida förren sedan något år tillbaka. När jag några år runt sekelskiftet umgicks med Michael Gejel och Michael Hedlund nämde de aldrig något om detta. Inget gick heller att läsa om detta i deras tidning Athanor. Detta är dock inte konstigt eftersom ingen här i Sverige kände till något om Arcana Arcanorum innan detta spörsmål sipprade ut från vårt Tempel år 2002. Detta var typiskt för den rådande situationen för många Misraïm-loger även internationellt. Det är inte direkt konstigt att man började fabricera egna ”högre mysterier” för att skapa en aura av legitimitet. Det skall här noteras att den forne Frater som utnämnde sig själv till expert i Sverige på Arcana Arcanorum även är en senior medlem av Merlinorden, eller ”Svenska Misraim Förbundet” som det kallar sig idag.
Vad som är okänt för de flesta är att det även existerar en svensk version, eller översättning, av Arcana Arcanorum. Gustav III samlade på ockulta dokument och sökte efter dem med ljus och lykta över hela Europa. Han lät flera av dessa hermetiska, qabalistiska och rosenkorsiska manuskript översättas till svenska. Många av dem hamnade till slut i Svenska Frimurar Ordens bibliotek, bl.a. denna version av Arcana Arcanorum som gavs ut i Tyskland på latin och tyska första gången 1686 och trycktes ett flertal gånger på 1700-talet, och till slut delvis publicerades i Sverige i bokform 1991. Sålunda är detta en version av Arcana Arcanorum som föregår den som tillskrivs Cagliostro och som återigen pekar på Tyskland som ursprungsland.
Denna svenska översättning av det tyska dokumentet heter Arcanum Arcanorum: En Hemligheternas Hemlighet eller Philosophernas Mästerstÿcke - /: Magisterium /:. Den i bokform publicerade versionen från 1991 baserar sig på en annan översättning från tyskan utförd av hovjunkaren och pietisten Jacob Gripenstedt (1705-1782). Denna är dock inte komplett. För att kunna läsa en komplett översättning måste man få tillträde till frimurarnas bibliotek i Stamhuset, Stockholm.
Det intressanta att notera här är att den symbol (venus upp- och ner i kombination med solsymbolen) som återfinns på Madathanus märke även återfinns i den svenska versionen. Detta råkar (bortsett från solsymbolen) vara emblemet för mineralet Antimon och för planeten Jorden, med andra ord Materia Prima.
Materia Prima
Faktum är dock att den sanna Arcana Arcanorum, även refererat till såsom ”Stair of Naples”, blev profanerat redan 1897 av en fransk ockultist vid namnet Sedir i boken ”Venus Magi”. Denna var dock mera av ett sammandrag vilket presenterade operationen alldeles för beslöjad med hermetisk symbolik för att egentligen ha avslöjat något för de profana.
Dock utgavs år 1988 en ny bok på italienska i begränsad upplaga vilket avslöjade hela systemet i sin fullständiga form och i klartext. Naturligtvis blev boken slutsåld efter några dagar. Den har aldrig återutgivits sedan dess. Så för den som är tillräckligt enträgen är det alltså idag inte en omöjlighet att finna Arcanan. Det samma kan sägas om ganska mycket runt Gold- und Rosenkreutz. Men till skillnad från efterforskning av Golden Dawn-traditionen kräver det en hel del tålamod, akademisk skolning och biblioteksvana; för mycket att begära av det stora flertalet ockulta studenter idag.
Avslutningsvis skall jag nämna några väl valda ord angående Arcanans natur som vem som helst kan ernå (och mer därtill) genom en enkel sökning på internet:
I den äkta Arcana Arcanorum brukar man sig av kroppens substanser (Materia Prima) och sexualitetens passion (Hemliga Elden), precis som i Den Tredje Ordens Inre Alkemi. Man arbetar även i par; den Inre Alkemin bär endast frukt mellan Alkemisten och hans Soror Mystica. Man synkronicerar även operationen efter vissa naturliga cykler.
Den äkta Arcana Arcanorum delas in i tre grader, varav den högsta kallas Secretum Secretorum. I första graden arbetar paret var för sig och brukar sig av tre olika substanser. I andra graden förenas de tre substanserna med varandra och i den tredje graden har paret sex med varandra och underkastar amalgamet (av de tre substanserna) den alkemistiska processen nigredo, albedo och rubedo. Allt avslutas med en serie av alkemistiska reträtter i totalt mörker, vilket syftar till att framställa den ”lysande kroppen”.
Den äkta Arcana Arcanorum är sålunda främst ett Inre Alkemistiskt system vilket ägnar sig åt en odödlighetslära som syftar till att skapa sig en kropp av en kvalitet som uppenbarligen bär en parallell med Den Inre Alkemins Solara kropp.
S∴R∴
fredag 25 juli 2008
Positio Fraternitatis Rosae Crucis
År 2001 dagades världen ett nytt Rosenkorsiskt manifest kallat Positio Fraternitatis Rosae Crucis. Organisationen som står bakom detta manifest kallar sig Rosenkors-Orden A.M.O.R.C. eller Antiquus Mysticusque Ordo Rosae Crucis (den ”Antika och Mystiska Orden av Rosenkorset”). Manifestet kan läsas i sin fulla form här:
Vad jag dock tycker om med denna skrift är det ideal den framställer med sin önskan om att se en syntes mellan andlighet och vetenskap utveckla sig, ett samarbete mellan esoteriker och vetenskapsmän. Detta bekräftar i mångt och mycket mina egna funderingar i denna fråga.
Det har funnits en uppsjö av olika organisationer sedan de första manifesten började cirkulera, i synnerhet sedan slutet av 1800-talet, som påstår sig vara rosenkorsiska. Överlag anses just A.M.O.R.C., grundad av Harvey Spencer Lewis, representera en organisation som falskeligen använder sig av denna beteckning ”rosenkorsisk” för att dra till sig medlemmar. Det samma kan sägas om organisationer såsom Max Heindels Rosicrucian Fellowship och det Holländska Lectorium Rosicrucianum. Men till skillnad från i de sista två organisationerna (vilket är till deras fördel) så lyser den kristna esoteriken helt med sin frånvaro i A.M.O.R.C., vilket är ett tydligt tecken på att vi här har att göra med en pseudo-rosenkorsisk tradition.
Jag vet att jag är inte ensam om dessa åsikter. Studenter av de kontinentala esoteriska och Rosenkorsiska strömningarna har föga övers till organisationer som A.M.O.R.C., et al. Paul Foster Case, den forne Golden Dawn-adepten och grundaren av Builders of the Adytum (B.O.T.A.), kallade Harvery Spencer Lewis föraktfullt för ”that ridiculous Rosicrucian impostor”.
fredag 18 juli 2008
Mörkermagi, Mörk Alkemi och Kliffotisk Kabbala
Notering (2010-08-26): Den här texten som följer representerar inte längre min inställning till varken den ”Kliffotiska Kabbalah” eller till den traditionella diktomin ”Vänstra Handens Väg” och ”Högra Handens Väg”, i synnerhet i förhållande till G∴D∴. En starkt bidragande orsak till denna förändrade syn är den debatt och diskussion som följer på essän. Jag har ändå valt att behålla texten så att man kan se var det hela började och se mina andra bidrag i ljuset av denna inledande text. Jag rekommenderar att läsa mina andra essäer som har sprungit ur denna diskussion med Thomas Karlsson och med andra mörkermagiker, nämligen:
o
Inom G∴D∴ anser man invokation vara att ur det omedvetna (antingen det undermedvetna eller övermedvetna) väcka en kraft eller energi både i den medvetna personligheten och energikroppen, auran (eller det som inom G∴D∴ kallas ”förnimmelsesfären”); jag-identifiering.
o
Medels evokation projicerar man istället ut det omedvetna innehållet utanför sin personlighet och aura ut till en plats på ett behörigt avstånd så att man kan beskåda det under säkra former; psykisk projektion. ”Evokation” används av alla människor och är en av jagets primitiva försvarsmekanismer, antingen som projektion (av skuggan) eller såsom projektiv indentifikation, där man i sista fallet kan likna det vid att det egna innehållet angriper och besitter någon annan, som i sin tur agerar ut den ursprungliga känslan hos den som projicerar. Magisk evokation är således ett medvetet och systematiskt sätt att använda en redan nedärvd försvarsmekanism enligt ett specifikt syfte för att undvika besatthet (jag-identifikation) av en stark negativ emotion. Vad mörkermagiker sålunda stävar efter, antingen de är medvetna om det eller inte, är en fullständig identifiering med ett Qliffah, vilket i många fall kan leda till besatthet, dvs. tvångsmässigt neurotiskt beteende, i värsta fall psykos.
o
Vad mer alarmerande är att de främst drar till sig neurotiska tonåringar och genom sina ritualer låter invokera dessa obalanerade krafter i deras späda och hormonstinta kroppar. Detta är högst oansvarigt. Dessa krafter är verkliga och lever både i och utanför oss. Resultaten är omedelbara. Jag har själv mött och haft samtal med tonåringar som har varit halvt psykotiska och suicidala efter att ha deltagit på DR-möten.
Härkomst och autencitet: En guide för den förvirrade sökaren
Först skall jag försöka ge en definition vad som är "genuint" eller "autentiskt" och kan hänföras till det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn (G∴D∴) från 1888.
Postulat 1: Naturligtvis är det så att vem som helst som utför ritualerna och hänger sig åt systemet på ett plan kan skapa en tämligen "genuin" egregor, om uppsåtet är det riktiga. Men magin verkar på flera (eller samtliga) plan, även i Assiah (det fysiska). Den Västerländska Mysterietraditionen i allmänhet och Golden Dawn-traditionen i synnerhet har alltid lagt ett stort värde i den initiatoriska överföringen eller "apostliska successionen". Detta innebär att stor vikt läggs vid att den som inviger någon till en viss grad själv har blivit invigd till denna grad av en annan som i sin tur var invigd av någon äldre broder eller syster, osv. Sålunda skall den initiatoriska länken av generationer av initierade hållas obruten.
Postulat 2: Förutom dessa kriterier om apostlisk succession så tycker jag att det finns en annan viktig aspekt att beakta, och det är G∴D∴ Traditionens "råmärken". Detta innebär att traditionen inte kan innefatta vissa tillägg av främmande element eller nymodiga uppfinningar för att anses vara genuint. Exempelvis kan inte svenska kyrkan anse sig vara "katolsk" eftersom den sedan reformationen på 1600-talet har infört nya element och tolkningar som för alltid kommer att fjärma den från den katolska världen, även om den apostliska successionen förvisso finns där, då den har lämnat den katolska världens råmärken. Samma sak med G∴D∴
Sedan Crowley och Irsrael Regardie fick ett så stort genomslag bland Golden Dawn-studenter har man tagit sig många friheter med traditionen, i synnerhet sedan den senaste stora ockulta renässansen på 1960-talet. Ett sådant typiskt drag är att förneka de Kristna rötterna och antingen ersätta dem med Thelema eller med ny-hedendom. En hel del av ny-andlighetens (New Age-rörelsens) flummiga låt-gå mentalitet och kommersialism har även den smittat av sig och introducerat tveksamma metoder såsom "astral invigning", etc. Detta är inte G∴D∴ Det är måhända något annat genuint och intressant, men det är inte G∴D∴
Traditionen måste förvisso genomgå sina periodiska reformationer för att anpassa sin lära till en ny generation av studenter, men detta måste göras inom traditionens råmärken vilket alltid har haft sin grund i den kristna esoteriken och mystiken i enlighet med Rosenkorstraditionen, så som den har framställts i Fama och Confessio Fraternitatis. Såunda måste de två huvudsakliga pelarna som bär upp Orden bestå i Rosenkorsisk Teurgi och Alkemi med rötter i 1600- och 1700-talen.
Om man för ett tag utgår från att dessa två kriterier för G∴D∴ är korrekta så utkristalliserar sig idag endast tre moderna organisationer som med rätta kan kalla sig för och representera Hermetic Order of the Golden Dawn och den ursprungliga andan hos W.W. Westcott och S.L. MacGregor Mathers:
Hermetic Order of the Golden Dawn, Outer Order of the Rosicrucian Order of A+O (www.golden-dawn.com), vilket leds av David Griffin. Denna Orden är verksam i Nordamerika, Europa och Sverige, och är en av parterna som innehar rättigheterna till varumärket.
En modern Regardiebaserad grupp baserad i Florida som endast är verksam i Nordamerika.
Order of the Golden Dawn (www.horustemple.com), vilket leds av Patrick Zalewski. Denna Orden är verksam i Canada och Australien.
Hittills har vi med de två första postulaten tillåtit oss att vara tämligen liberala i vår tolkning av frågan om härkomst inom G∴D∴ Men om vi tillåter oss att vara lite mera traditionalistiska så räcker det inte med initiatorisk härkomst och bevarade råmärken. Vi måste således gå längre i vår analys om kriterierna kring genuin och autentisk härkomst.
Postulat 3: En viktig aspekt som definieras av Golden Dawn-traditionens råmärken sedan grundandet av Isis-Urania Templet i London 1888 är reglerna kring grundandet av Tempel (eller en Orden för den skull) inom den Rosenkorsiska traditionen.
a) Först och främst måste grundaren inneha Graden Adeptus Major 7=4. Dessutom blir det ännu mer korrekt (inte minst för att dokumentera detta faktum) han eller hon formellt ha en skriftlig tillåtelse eller priviligiebrev (charter) från Ordens högste Ledare att göra detta. Men både i den yttre världen och i den obskyra ockulta världen härskar regeln om pacta sunt servanta, d.v.s. att upprättat avtal gäller, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Enligt traditionalisterna är det en gammal regel att en 7=4 i kraft av sin grad har rätten och förmågan att grunda ett Tempel, en Orden, som en garanti att en tradition inte skall dö ut i det fallet att dess formella Ledare skulle vara oförmögna att utförda dylika privilegier på grund av katastrofer, bortgång, etc. Men liksom med allting här i livet som har att göra med avtal är det alltid bäst att få ner det på papper.
b) För det andra bör en genuin orden inneha s.k. esoteriska överföringar, dvs. dokument (original eller kopierade) som antingen härstammar från Golden Dawn eller ännu äldre Rosenkorsiska Källor. Inom detta begrepp så inryms även den så kallade "muntliga traditionen", kunskaper som ger liv åt de livlösa dokumenten men också för med sig högre former av kunskaper, äldre Hermetiska Mysterier som hittills inte har blivit profanerade till den yttre världen.
c) För det tredje säger traditionen att en autentisk G∴D∴ organisation bör ha förbindelse med den s.k. Tredje Orden (vilket symboliseras av Den Gudomliga Triaden på Livets Träd; Kether, Chokmah och Binah) eller de s.k. "Hemliga Ledarna". Detta återkopplar punkten b i det att de Högsta Hermetiska Mysterierna normalt sätt förvaltas av och överförs från Tredje Orden.
Skall man följa detta strikta och högst traditionella (trefaldiga) kriteriet för ett autentiskt Tempel så kan man som yttre betraktare med rätta problematisera om det överhuvudtaget finns en Orden idag som har rätt att representera Hermetic Order of the Golden Dawn.
Om vi granskar de tre Ordenssällskap som jag redan har nämnt ovan efter kriterierna hos detta tredje Postulat så kanske vi måste göra följande observationer:
Både David Griffin (H.O.G.D./A+O) och Ledaren för den moderna amerikanska Regardiebaserade gruppen i Florida blev invigda till 5=6 av en av de två Adepter som invigdes till 5=6 av Israel Regardie, i Griffins fall Cris Monnastre och i den andra Ledarens fall Adam Forrest. Skall vi tillämpa dessa mycket hårda kriterier så faller denna härkomst till korta eftersom Israel Regardie endast var 5=6 och sålunda saknade formell auktorisation att vare sig initiera någon till 5=6 eller att grunda ett Tempel (vilket han detta oaktat gjorde 1982). Samma sak kan sägas om Cris Monnastre eller Adam Forrest. Men man vet att Regardie vid tiden för 1982 kände åtminstone två gamla 7=4 Adepter. Kan han ha erhållit en muntlig auktorisation att göra detta? Hade dessa 7=4:or auktorisation i sin tur? Om detta kan vi endast spekulera. Men eftersom vi måste utgå ifrån att Regardie inte hade någon formell auktorisation i egenskap av sin Grad utkristalliseras två organisationer i vår vidare analys:
Hermetic Order of the Golden Dawn, the Outer Order of the Rosicrucian Order of the A+O (Griffin) hävdar att deras autentiska auktorisation (som kom till dem i samband med reformationen 1999) har sin härkomst från 7=4 Adepter i England, genom det återuppväckta Ahatôôr Templet Nr. 7 i Paris, en linje som i sin tur har ett ursprung till Mathers Orden i början av 1900-talet. De äger dokument från Mathers Ahatôôr Tempel Nr. 7 samt hävdar vidare att de besitter gamla Rosenkorsiska dokument från Gold- und Rosenkreutzer Orden, F.A.R+C och Backstroms Ordo Rosae Crucis. Vidare har de proklamerat att de har en genuin kontakt med Tredje Orden och därigenom förvaltar de Högre Hermetiska Mysterierna. Allt alltså enligt deras egna utsago.
Order of the Golden Dawn hävdar att Zalewski blev invigd till 6=5 och 7=4 av en f.d. medlem av Whare Ra Templet i Nya Zeeland med Graden 7=4; han hade på förhand befordrat sig själv från 0=0 till 5=6 genom självinvigning. Denne forne medlemmen av Whare Ra var Jack Taylor och hela denna historia bekräftas av flera initierade källor, samtidigt som man vet att Taylor inte hade någon formell auktorisation av några gamla Tempelledare att göra detta, att han så att säga gjorde detta på eget bevåg. Vilket fall som helst var Taylor en 7=4 vilket gör Zalewskis härkomst ganska så vattentät, om det inte hade varit för det faktum att 7=4 Graden ursprungligen bör ha varit överförd av antingen S.L. MacGregor Mathers eller William Wynn Westcott, grundarna av det ursprungliga Hermetic Order of the Golden Dawn år 1888. Whare Ra Templet tillhörde den schismerande gruppen kallad Stella Matutina, vilket endast bestod av Adepter av Graden 5=6 vid tiden för schismen 1903. Man vet dock att Westcott informellt umgicks med Ledarna inom Stella Matutina, men återigen om han överförde någon 7=4 auktoritet till dem kan man endast spekulera om.
Sålunda finns det idag ganska så många osäkerheter kring någon av dessa tre grenar på Ordens Träd. Å ena sidan sitter den amerikanska Regardiebaserade gruppen på den svagaste av dem (om vi lägger värde vid samtliga tre kriterier), men å andra hymlar man inte med detta och är alltså ärlig. Det är denna Orden som idag utåt profilierar sig som en förvaltare av Israel Regardies arv, något som i sig kan betraktas som hedervärt. Griffin å andra sidan har kommit med ganska så många påståenden, som kan tyckas vara ganska skrytsamma och provokativa i jämförelse, men i vilket det kan ligga en hel del sanning bakom om man bryr sig om att granska de uppgifter som finns på hans hemsida och annorstäders på internet. Men i grunden har ju den sökande endast hans övertygande ord att utgå ifrån. Zalewski har också ganska stora anspråk på sitt ursprung men till sitt försvar har man det faktum att dessa erkändes av Israel Regardie och att Zalewski i den omfattande litteratur som han har författat förmedlar en bild som vittnar om hans tämligen långtgående kunskaper om en initierad muntlig tradition. Denna muntliga tradition har dock förmedlats till Zalewski omvägen genom Order of the Table Round (O.T.R.), vilket hyste många före detta Adepter i Whare Ra och vars seniore medlem var Jack Taylor.
Slutsatsen är att Hermetic Order of the Golden Dawn tyvärr inte utgör någon helt obruten linje tillbaka till 1888. Även om strömningen och vissa härkomster har legat och pyrt i vissa gamla adepters personliga kammare och obskyra sällskap så representerar den återuppväckta Orden (som återföddes i början på 1980-talet på tre helt oberoende platser) och dess tre huvudgrenar en ny generation som på mer eller mindre säkra grunder kan sägas ha rätt (enligt traditionens råmärken) att representera Den Gyllene Gryningen, beroende på hur traditionalistisk man vill vara.
Mina ambitioner i denna utläggning och tre postulat har varit att ställa tillrätta en del av den förrvirring som råder angående "lineage" och "charters" vis avi Golden Dawn. Risken är dock stor att detta inte faller till föga eller att det måhända skapar än mer förvirring för den sökande studenten. Därför vill jag ge några avslutande ord på vägen som själv har vandrat på den ett tag.
Som student skall man vara kritiskt i sitt val av ordenssällskap, när man väl har bestämt sig för att anträda den initierades väg. Man kan inte enbart utgå från vad som påstås på olika hemsidor eftersom samtliga tre grenar på Golden Dawn-trädet gärna tolkar fakta och myter utifrån sina egna behov och intressen. Vad man som student skall utgå ifrån är hur respektive ordenssällskap förhåller sig till en i kommunikationen. Har man möjlighet att samtala med en initierad så är det mycket bra sätt att avgöra om just den orden är den rätta för en själv, ty man kan bedöma trädet efter dess frukter. Att enbart utgå från den upphettade debatt som har rasat under det senaste decenniet kan inte utgöra någon god grund för att ta ett sådant beslut, eftersom samtliga falanger har hemfallit åt småsinthet i sin iver att framhäva sin egen ståndpunkt. Istället bör man ta plats själv och ställa några frågor till vederbörande Ledare och medlemmar av en given organisation, frågor som man upplever är relevanta utifrån de krav och förväntningar man själv kan tänkas ha. Studenten kan sedan med rätta bedöma organisationen utifrån de svar som kan erhållas.
En annan viktig, kanske den allra viktigaste, faktor att ta hänsyn till är avstånd till närmaste Tempel. Vad än vissa sällskap eller påstådda Adepter hävdar existerar det enligt mig inget substitut för traditionell och fysisk invigning. Finns det ett G∴D∴ Tempel i ens hemtrakter så bör man ansöka till detta, förutsatt att det uppfyller åtminstone de två första kriterierna. Finns det två Tempel inom ett adekvat avstånd från studenten, varav det ena går att anta med ganska stor sannolikhet uppfyller samtliga tre kriterier, bör man inte tveka att kontakta dess Ledare och ställa sina angelägna frågor.
S.R.
torsdag 17 juli 2008
The Secret
Ni har säkert hört talas om den senaste ”hypen” inom New Age kring boken och filmen The Secret. Boken finns även i en svensk översättning med titeln The Secret: Hemligheten.