
För drygt en vecka sedan var jag och min familj (de syns på några av bilderna som följer) på besök i London under en dag och då passade vi naturligtvis på att besöka British Museum för första gången i mitt liv. Eftersom museet är så stort, och med tanke på små barn och ett i övrigt hektiskt schema där allas önskemål skall förverkligas – där pappa (undertecknad) endast fick ett par timmar till sitt förfogande – bestämnde jag mig tidigt att endast besöka den egyptiska avdelningen och John Dee-montern (givna attraktionsmål för en ockultist som mig). Vad som följer är de bilder jag tog från vår lilla runda, något som jag skulle vilja dela med mig med mina läsare. Bilderna presenteras i den följdordning som de uppenbarar sig för besökaren när denne går igenom den egyptiska avdelningen. Texterna som bifogas innehåller information som jag har hämtat till största del från British Museums hemsida.

Den inledande bilden (Bild 1) förevisar själva ingången till den stora salen där delar av den egyptiska avdelningen är samlad. De två stora granodiorit-statyerna förevisar Amenhotep III, en farao som figurerar ganska ofta i utställningen (Bild 2 & 4). Bild 2 förevisar en närbild på den vänstra av dessa statyer som är hämtad från Amehotep III:s gravtempel i Thebes, från 18:e Dynastin runt 1350 f.v.t. Bild 4 förevisar ett huvud av samma farao tagen från en jättestaty av granit som (uppenbarligen huvudlös) fortfarande står kvar i Egypten vid ett Tempel vigt åt gudinnan Mut. Engelsmännen hade tydligen inte möjlighet att ta med sig hela statyn utan tog med sig huvudet istället.



Bild 5 förevisar en exemplar på en mycket vacker lotuspelare, vilket är ganska talande för nivån på den storartade arkitekturiska byggnadskonsten som var förärskande i antikens Egypten.
Vad som följer i Bild 6 är fyra statyer i granit föreställande gudinnan Sekhmet, hämtade från Karnak i Thebes, från den 18:e Dynastin runt 1360 f.v.t. Dessa gudagestalter upplevdes som mycket kraftfulla och verkade som en magnet både på mig och min fru. Medan jag koncentrerade mig på att ta mina bilder på denna del av avdelningen satt min Soror Mystica i meditation och upplevde en starkt attraherande

Alldeles intill statyerna på Sekhmet stog en mycket vacker staty i kalksten av Amenhopet I i formen av Osiris, från den 18:e Dynastin runt 1510 f.v.t. Den hämtades ursprungligen från ett

Bild 8 förevisar en liten staty av brun kvartsit av den heliga egyptiska babianen, helgat åt visdomsguden Thoth från Hermopolis. Den är tillverkad någon gång under Amenhotep den III:s regeringstid (1390-1352 f.v.t.) under den 18:e Dynastin, troligtvis runt 1350 f.v.t. och har antagligen hysts i hans gravtempel. Denna staty var också en av de mer attraktiva objekten under utställningen. Tyvärr förevisas här extra tydligt mina bristande fotografiska färdigheter.


Bilderna 11 till 19 förevisar den avslutande sektionen av den egyptiska avdelningen. Här förevisas tre stensarkofager (Bilderna 11, 12 och 15) och

Bild 12 förevisar ytterligare en granitsarkofag, denna från Alexandria och tillhörande Nectanebo II, vilket var den siste infödde Egyptiske konungen som

Bild 15 förevisar den vackraste av sarkofagerna som fångade mitt stora intresse under denna sektionen av den egyptiska avdelningen. I synnerhet insidan är faschinerande och vacker att beskåda. Sarkofagen tillhör en Hapmen från Kairo, som levde under den 26:e Dynastin eller senare, någonstans mellan åren 600-300 f.v.t. Det går knappat att se på bilden (och endast om man klickar på den och ser den i förstoring) men om du tittar på sarkofagens botten kommer du att se en avbildning av en person som ligger med armarna utsträckta, på samma vis som i Tecknet för den Dräpte Osiris i Golden Dawn-traditionen.

Hapmens sarkofag användes senare för rituell tvagning i en moské i Ibn Tulun. Därav avtappningshålet som syns vid den bortre änden. Även Nectanebo II:s sarkofag (Bild 12) hade flera avtappningshål och hade använts på samma sätt i moskén

Bild 17 förevisar en jättelik skarabé stort som ett modernt badkar, ca. 1,5 meter i diameter. Skarabén är Egyptens helige skalbagge, eller pillerbagge, betecknande för solen under sin nattliga färd under jorden eller solen just innan eller under sin uppgång på himmelen. Detta exemplar av diorit beräknas ha tillverkats under den ptolemaiska perioden mellan åren 332-30 f.v.t. En faschinerande pjäs som förtjänade att bli fotograferad. Tyvärr är detta kanske mitt sämst tagna fotografi.
Bild 18 förevisar en vacker och mystisk granitartifakt som jag först trodde var en symbolisk portal

Det är typiskt hur ofta egyptiska religiösa artefakter har återanvändts av både kristna kyrkor och muslimska moskéer efter den antika egyptiska religionens utslocknande. Uppenbart hyste människor stor respekt för det gamla Egyptens reliker, även under vår tideräkning. Som jag har redogjort för ovan så är dessa artifakter högt laddade med kraft som har fortsatt att attrahera och faschinera efterföljande generationer.

Den sista bilden (Bild 19) tagen i den egyptiska avdelningen är den på en av de vackra sfinxerna tillverkade någon gång under det romerska styret av Egypten, allt enligt informationen bredvid statyerna. De har en tydlig grekisk eller hellenistisk

Några avslutande ord om gudagestalten på Sekhmet (Bilderna 6 & 16). Denna gudinna associerades av egypterna med förgörelse. Enligt myten symboliserade hon det eldiga ögat hos solguden Ra vilket han sände gentemot sina fiendet. I en av myterna sätts hon iväg att straffa mänskligheten och hinner nästan i sin blodtröst, likt syndaflodsmyten i Bibeln och andra liknande myter över hela världen, att förgöra mänskligheten men stoppas i sista stund genom att gudarna lurar henne att dricka ur en sjö som är fylld med öl som har fåtts att se ut som blod, varmed hon förvandlas till Hathor, kärlekens gudinna. Sekhmet är en mycket stark gudinnekraft och feminin kraft som även sades härska över menstruationen. Hennes namn betyder ”hon som är kraftfull”. Hon var en av faraon Amenhotep III:s favoritgudinnor som lät bygga många statyer av henne under sin regeringstid.

Avslutningsvis tog jag min familj till den s.k. King’s Library på andra sidan av British Museum, vilket förevisas på bilden vid huvudet på denna redogörelse. Det är

Den engelska texten i skylten innuti montern tycker jag presenterar karaktären och fenomenet John Dee bättre än jag själv hade kunnat göra, så jag återger den här:
This group of strange objects is associated with John Dee (1527-1608/9), mathematician, astrologer and magician during the reign of Queen Elisabeth I. A respected if controversial figure in his own lifetime, Dee is now best remembered for his experiments in conjuring up divine spirits using some of the objects displayed here.
A number of Dr. Dee’s materials came to the British Museum via the antiquary and collector Sir Robert Cotton who aquired them after Dee’s death. The large disc, called the ‘Seal of God’ is engraved with magical names and symbols. Dee used it as a support for his ‘Shew Stone’, in which his medium allegedly saw visions of divine beings unveiling the secrets of the universe. The two smaller discs are said to have supported Dee’s ‘Table of Practice’. The golden disc is engraved with the so-called ‘Vision of the Four Castles’. The black obsidian mirror originally a Mexican Aztec cult object, was used for conjuring up spirits. Its fitted case bare a label in the hand of Horace Walpole, the famous 18th century author and collector who once owned it.





Nu när jag sitter och skriver om detta och tittar på bilderna igen så känns det lite surrealistiskt att ha sett dessa magiska redskap som brukades av John Dee och hans skådare Edward Kelly, ett magiskt system som jag själv har haft nytta av under de senaste två decennierna i den omarbetade form som framställdes av Hermetic Order of the Golden Dawn.
En annan religiös artefakt förevisades också i samma monter som John Dee-utställningen (monterns tema var

Efter det tämligen hastiga besöket på British Museum passade vi på att besöka det legendariska Atlantis Bookshop, som ligger precis utanför Museet, lämpligt beläget på 49a Museum Street. Många ockultister finner det naturligt att avsluta en tur på British Museum med ett besök på Atlantis, så också jag och min fru. Bokaffären är ovanligt välsorterat på ockult litteratur och är befriad från de vanliga New Age-attributen. Men affären är i synnerhet av intresse för en student av Golden Dawn eftersom den hyser två intressanta ”artefakter”, av vilket den ena är en samling med magiska redskap i original från första hälften av det förra seklet (Bild 26). Ägarinnan Geraldine Beskin gav mig efter viss övertalning tillåtelse att ta ett foto på redskapen, efter att jag hade låtit henne avsluta sin föreläsning om redskapen och en viss annan Golden Dawn-relaterad målning hon hade för utställning.
Enligt Geraldine Beskin utgjorde Lotusstaven och det Magiska Svärdet en del av den samling som hittades på Brightons strand 1967 i en kista. Enligt Francis King i boken Ritual Magic in England så hade dessa redskap låsts i en kista och begravts på en klippa vid havet efter ett Tempel i Rosicrucian Order of Alpha et Omega hade stängts på 1940-talet. Enligt King hade klippan till slut givit efter och kistan kastats ut i havet, varpå det sköjdes upp på stranden och återfanns av förbipasserade. Tydligen har en del av dessa redskap hamnat i Atlantis Bookshop om vi skall tro på ägarinnans utsago. Hon sa till mig att Lotusstaven (längst till vänster) och Svärdet hade ett motto från en Golden Dawn-adept inskrivna. Eldstaven längst till höger på Bild 26 visste hon dock inte vart den härstammade från eller vem den hade tillhört då den inte utgjorde en del av samma samling som de föregående redskapen. Men i mina ögon såg de samtliga tämligen autentiska ut, även om jag inte hade möjligheten att granska dem närmare. Ett fotografi tog jag i alla fall som jag bifogar nedan för läsarens nöje.

Avslutningsvis vill jag be om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten i vissa av fotografierna. Tyvärr är jag inte speciellt bra fotograf (även om jag har tagit en fotokurs för några år sedan) och kameran jag hade fått med mig var lånad och därför lät jag endast per rekommendation av ägaren kamerans autofunktion styra skärpa och bländare. Av någon anledning använde jag heller aldrig kamerans blixt vilket delvis förklarar den dåliga skärpan i några av bilderna. Jag hoppas ändå att mina läsare skall få något nöje och nytta ut av bilderna och de bifogade texterna, den dåliga bildkvaliteten till trots.
S∴R∴
1 kommentar:
Intressanta skildringar om de olika föremålen. De fyra statyerna på bild #6 är sannerligen kraftfulla. Man kan ana deras energi bara genom bilden.
Skicka en kommentar